LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

La classificació

 

  • Què és?

És una tècnica que serveix per classificar i ordenar totes les idees obtingudes amb la pluja d’idees, l’escriptura lliure, l’estrella o el cub. Amb aquesta tècnica, classificaràs els objectes en classes, és a dir, en elements que posseeixen propietats comunes.

  • Per a què serveix?

Aquesta tècnica t’ajudarà a agrupar les idees segons la pertinença a classes. Així podràs classificar i ordenar tota la informació de què disposis i podràs construir un discurs amb les idees que hagis obtingut.

  • Com es fa?

En utilitzar aquesta tècnica de classificació, és fonamental saber abstreure, és a dir, saber eliminar detalls superflus de manera que es puguin reconèixer característiques comunes a les idees que s’han reunit. Has de tenir clar que, perquè una classe quedi ben delimitada, ha de tenir un nom, constituït per una o diverses paraules. Les relacions que poden presentar-se entre dues classes són de tres menes:

  • Inclusió: Aquesta relació es dóna quan tots els elements de la classe A són elements de la classe B.
  • Exclusió: Aquesta relació es produeix quan cap element de la classe A no forma part de la classe B.
  • Intersecció: Aquesta relació apareix quan hi ha elements comuns a totes dues classes.
  • Exemple
  • Inclusió: Per exemple, la classe dels gossos queda inclosa en la dels mamífers; tots els gossos són mamífers.
  • Exclusió: Per exemple, els mamífers i les plantes es troben en relació d’exclusió.
  • Intersecció: Per exemple, els mamífers i els animals aquàtics comparteixen elements comuns amb totes les balenes.
  • Pràctica

Redacta un text combinant les oracions següents. Utilitza la tècnica de classificació.

 

  1. El virus de la Sida es va identificar l’any 1984.
  2. Al començament, la sida afectava sobretot els anomenats grups d’alt risc (hemofílics, homosexuals, drogoaddictes, etc.) però en l’actualitat està arribant a tots els sectors de la població.
  3. Segons l’OMS, el nombre de casos declarats de la malaltia a tot el món l’any 1987 era de 45.000, però s’estima que el nombre real de casos és de més de 100.000.
  4. El virus es transmet a través de la sang i de l’esperma.
  5. S’anomenen seropositives les persones que estan infectades pel virus, encara que no hagin desenvolupat la malaltia.
  6. Encara no existeix cap vacuna eficaç contra el virus.
  7. Els malalts no moren del mateix virus de la Sida, sinó a conseqüència de les malalties oportunistes que ataquen l’organisme indefens.
  8. S’ha qualificat la sida com la pesta del segle XX.
  9. El període d’incubació del virus és molt llarg (entre dos i vuit anys) i varia segons les característiques de la persona.
  10. Sida són les inicials del Síndrome d’ImmunoDeficiència Adquirida.
  11. El virus no s’encomana a través del contacte d’objectes que hagin utilitzat els malalts (gots, plats, roba, lavabo, wàter, etc).
  12. L’AZT és una substància que frena la reproducció del virus de la Sida i que allarga la vida dels malalts.
  13. La manca d’informació sobre la Sida ha provocat greus conflictes socials: marginació dels malalts, campanyes moralistes contra la llibertat sexual.
  14. No se sap amb certesa quin és l’origen del virus: alguns investigadors creuen que prové del continent africà i que allí el virus es va transmetre a l’home i a la dona.
  15. Les últimes estadístiques diuen que només el 30% de les persones seropositives arriben a desenvolupar la malaltia.
  16. Els països que han sofert més casos de Sida són, en aquest ordre, els Estats Units, França i Canadà.
  17. L’aparició de la malaltia també està afectant el món empresarial: les empreses de preservatius i espermicides augmenten les seves vendes. Diverses empreses competeixen per comercialitzar tests de detecció i vacunes.
  18. Inicialment, els francesos van anomenar el virus LAV i els americans HTLVIII; però actualment tothom el coneix com el virus VIH (virus de la immunodeficiència humana).
  19. La majoria de països occidentals han iniciat campanyes d’informació i de prevenció de la malaltia.
  20. Les millors mesures de prevenció són evitar les xeringues utilitzades per altres persones i utilitzar preservatius en les relacions sexuals esporàdiques.
  21. Alguns investigadors sostenen que el virus es va escapar d’un laboratori d’investigació científica.
  22. El virus ataca el sistema immunològic de la persona, que és l’encarregat de defensar l’organisme de tots els microbis i malalties que provenen de l’exterior.
  23. Existeix una prova per saber si una persona té o no el virus, que consisteix a detectar en l’organisme anticossos contra la malaltia.
  24. Els hàbits sexuals de la població estan canviant com a conseqüència de la propagació de la malaltia.
  25. S’anomenen asimptomàtiques les persones que, tot i tenir el virus, no han desenvolupat la malaltia.
  • Revisa la teva pràctica

Hi ha idees que no hagis utilitzat?

Cal que utilitzis totes les idees, és important que no te’n deixis cap.

No has utilitzat els connectors que t’havíem proposat?

Si els utilitzes, et serà molt més fàcil combinar totes les idees del teu text.

T’has trobat amb algun grup les idees dels quals no presentin propietats comunes?

Totes les idees que hagis agrupat han de compartir una sèrie de característiques, en cas contrari, no formarien una classe.

És clara la relació que s’estableix entre classes?

Com ja hem esmentat, dues classes poden presentar tres tipus de relació: inclusió, exclusió i intersecció. És clar que aquestes relacions són diferents i, per tant, el teu escrit ho ha de reflectir.

  • Bibliografia
  • SERAFINI, María Teresa. (1992) Come si scrive. Milà: Bompiani. Versió castellana: Cómo se escribe. Barcelona: Paidós.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox